Piątek, 19 października 2007
r., godz. 19.00, Kościół p.w. Św. Elżbiety w Orłowie
KONCERT Z OKAZJI ROKU DIETERICHA BUXTEHUDEGO
W piątek, 19 października, w kościele Św.
Elżbiety w Orłowie odbył się trzeci z koncertów XXVIII Festiwalu Muzyki Organowej
"Jesienne Wierczory Organowe", który zaprezentował po raz pierwszy brzmienie
zabytkowych organów J. Spiegla z 1886 r.
Warto podkreślić, że w tym roku festiwal po
raz pierwszy wykroczył poza granice Inowrocławia i na tę okoliczność Wójt Gminy
Inowrocław Lech Skarbiński, powitał krótką przemową licznie przybyłych
słuchaczy. Koncert rozpoczął się pokazem multimedialnym dokumentującym przebieg prac
renowacyjno-rekonstrukcyjnych orłowskich organów, które przeprowadziła Pracowania
Organów "Szczerbaniak". W związku z obchodami 300 rocznicy śmierci Dietricha
Buxtehudego koncert w całości wypełniły kompozycje organowe i kameralne tego
kompozytora. Wykonawcami koncertu byli członkowie krakowskiego Zespołu Muzyki Dawnej
"Harmonia Sacra": Marcin Szelest - organy, Teresa Piech - skrzypce, Bożena
Hordziej-Mucharska - skrzypce i pochodzący z Meksyku Daniel Zorzano -
viola da gamba. Organy i artyści oczarowali słuchaczy barokowymi dźwiękami. Na
szczególne uznanie zasługuje niebywała precyzja gry oraz świetna gra zespołowa.
Koncert poprowadziła Agnieszka Krokowska - kierownik organizacyjny i artystyczny
festiwalu, która zadedykowała ten występ zmarłemu w 2006 r. ks. Piotrowi
Jóźwiakowi, proboszczowi parafii Św. Elżbiety w Orłowie, który do ostatnich dni
życia dążył do przywrócenia temu instrumentowi jego świetności. Koncert
zakończyły owacje na stojąco, a zainteresowani słuchacze udali się na chór, by
przyjrzeć się 121-letnim organom. Pozostaje zatem nadzieja, że po pierwszym udanym
koncercie w Orłowie, kościół Św. Elżbiety wraz z organami stanie się kulturalną
perełką na terenie Gminy Inowrocław.
HARMONIA SACRA - jest zespołem
specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII w. Założony został w 1996 roku
przez Teresę Piech, Rafaela Gabriela Przybyłę i Marcina Szelesta, absolwentów
krakowskiej Akademii Muzycznej, którzy kontynuowali studia w zakresie historycznych
praktyk wykonawczych i gry na instrumentach z epoki w cenionych uczelniach zagranicznych.
Zespół podczas licznych koncertów w kraju i za granicą prezentuje różnorodny
repertuar, w którym szczególnie wyróżnia się muzyka włoska, niemiecka i polska; ma
także na swoim koncie prawykonania wielu polskich utworów barokowych w ich oryginalnej
szacie brzmieniowej i odpowiednim kontekście stylistycznym.
Teresa Piech - jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie
skrzypiec Ewy Szubry-Jargoń; w Krakowie rozpoczęła też naukę gry na skrzypcach
barokowych pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. W latach 1996-1999, jako stypendystka
rządu Królestwa Holandii, odbyła specjalistyczne studia w klasie skrzypiec barokowych,
prowadzonej przez Lucy van Dael w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Jest
współzałożycielką zespołu Harmonia Sacra. Koncertuje regularnie w kraju i za
granicą, będąc członkiem wielu zespołów muzyki dawnej, m.in. Concerto '91, Concerto
Polacco i La Beata Olanda. Była członkiem European Union Baroque Orchestra.
Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. Larsem Ulrikiem Mortensenem, Royem
Goodmanem i Joshuą Rifkinem. Prowadzi klasę skrzypiec w PSM II st. w Krakowie.
Bożena Hordziej-Mucharska -
ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Kai Danczowskiej. Od szeregu lat
zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej na historycznych instrumentach. Współpracowała
z takimi zespołami, jak Arte dei Suonatori, Fiori Musicali, Bornus Consort, Capella
Savaria, Concerto Copenhagen i Concerto Polacco. Dokonała szeregu nagrań radiowych i
płytowych dla firm Dux, Harmonia mundi i Accord. Obecnie związana jest z zespołem
Harmonia Sacra. Prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Martin Daniel Zorzano Barbosa - urodzony w Meksyku, ukończył studia w klasie violi da
gamba oraz violone w Koninklijk Conservatorium w Hadze pod kierunkiem Wielanda Kuijkena,
Margaret Urqhart i Philippe'a Pierlota oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique
et Danse w Lyonie w klasie violi da gamba Marianne Muller. Koncertuje jako
instrumentalista i solista z takimi zespołami, jak Elyma (Gabriel Garrido), L'Arpeggiata
(Christina Pluhart), La Sphera Armoniosa (Mike Fentross), Capella Confluentes (Jorn
Andresen), Capella Mediterranea (Leonardo Garcia Alarcon) na festiwalach muzyki dawnej i w
projektach w Europie oraz w Meksyku. Ostatnio dokonał kompletnego nagrania Selva morale e
spirituale Claudia Monteverdiego, Corpus Christi a Cusco dla Ambronnay z zespołem Elyma
oraz Rappresentatione di Anima e di Corpo Emilia Cavalieriego z L'Arpeggiata. W Polsce
koncertuje z repertuarem na violę da gamba solo i muzyką kameralną okresu baroku oraz
współpracuje z takimi zespołami, jak Concerto Polacco (Marek Toporowski) i Orkiestra
Barokowa Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Prowadził również
warsztaty w bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie i ZPSM w
Poznaniu.
Marcin Szelest - kierownik
artystyczny zespołu, jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej oraz - jako
stypendysta Fulbrighta - The Boston Conservatory (USA). W 1995 r. zdobył I nagrodę na II
Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Występował w kraju
i za granicą zarówno jako solista, jak i z wieloma orkiestrami, chórami i zespołami
muzyki dawnej (m.in. Arte dei Suonatori, Boston Symphony Orchestra, Camerata Silesia,
Capella Cracoviensis, Ensemble Abendmusik, Krakowski Chór Kameralny, Orkiestra Barokowa
Europy Środkowej, Orkiestra Liryczna, The Bach Ensemble), grając pod batutą takich
dyrygentów, jak Paul Esswood, Barthold Kuijken, Seiji Ozawa czy Joshua Rifkin. Jest
adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, prezesem Polskiego
Towarzystwa Muzyki Dawnej i organistą kościoła Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie gra
na odrestaurowanym instrumencie z 1704 r. |