Wykonawcy
ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ "UMBRACULUM" powstał
w Łodzi w 2004 r. z inicjatywy jego członków, do których należą:
JOANNA ZAWILSKA - wiolonczelistka i teoretyk muzyki, ur. w 1979 r.,
absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w zakresie gry na wiolonczeli i teorii muzyki.
Regularnie koncertuje w kraju i za granicą (m.in. Niemcy, Szwecja, Włochy, Szwajcaria,
Japonia), przede wszystkim jako członek zespołów kameralnych lub orkiestr. Grą na
wiolonczeli barokowej zajmuje się od początku studiów, doskonaląc umiejętności na
licznych mistrzowskich kursach muzyki dawnej w Polsce i innych krajach Europy. Była
członkiem-założycielem zespołu "La grande langue de la musique", z którym
otrzymała stypendia na prestiżowe kursy muzyki dawnej w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Obecnie prowadzi trojaką działalność muzyczną: jako II koncertmistrz grupy wiolonczel
w orkiestrze Teatru Wielkiego w Łodzi, jako wiolonczelistka zespołu muzyki dawnej
"Umbraculum" oraz jako doktorantka Instytutu Sztuki PAN w Warszawie w dziedzinie
muzykologii. Gra na wiolonczeli Johanna Christiana Hammiga z 1778 roku.
ŁUKASZ PRAJSNAR - organista i
klawesynista, ur. 1979 r.. Jest absolwentem Liceum Muzycznego w Krośnie w klasie organów
K. Sierpińskiego. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie organów prof.
Mirosława Pietkiewicza. Jako organista i kameralista koncertował na festiwalach w wielu
miastach Polski (m.in. w Gliwicach, Dobrym Mieście, Łodzi, Inowrocławiu, Krośnie,
Iwoniczu Zdroju) i za granicą. Uczestniczył w międzynarodowych konkursach organowych w
Warszawie (1997 r.) i Opawie (Czechy, 2000 r.). W 1999 r. zdobył III nagrodę i
wyróżnienie za
wykonanie utworu współczesnego kompozytora polskiego na Międzynarodowym Konkursie
Organowym w Rumi. Był wielokrotnym uczestnikiem seminariów organowych w zakresie
interpretacji oraz improwizacji, gdzie pracował pod okiem takich wirtuozów jak J.
Laukvik, H. Wulf, B.Bartelink, T. Laux, I. Ella oraz A. Nowak, M. Toporowski, A. Białko.
Uczestniczył w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej
w Wilanowie (L. Stawarz, N. Parle - klawesyn, basso continuo). Odbył także roczne studia
uzupełniające w Akademie für Alte Musik w Goerlitz, w klasie klawesynu N. Parla i R.
Hugo. W ramach cyklu Filharmonii Łódzkiej "Młodzi w Łodzi" wystąpił z
orkiestrą, chórem i solistami Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie prowadzi klasę
organów w Salezjańskim Ogólnokształcącym Liceum Muzycznym II st. w Lutomiersku i
koncertuje z założonym przez siebie zespołem muzyki dawnej "Umbraculum".
MAREK NAHAJOWSKI - flecista i
teoretyk muzyki, ur. w 1979 r. .Ukończył Liceum Muzyczne w Krośnie w klasie skrzypiec i
fletu prostego. Po ukończonych studiach w dziedzinie teorii muzyki (Akademia Muzyczna w
Łodzi 2003 r.) został asystentem w macierzystej uczelni, gdzie obecnie pracuje. Muzyką
dawną zainteresował się już w szkole średniej, co zaowocowało udziałem w licznych
kursach historycznego wykonawstwa muzyki barokowej, jak i specjalistycznymi studiami w
Goerlitz i we Wrocławiu. Jako flecista występował z zespołami: "Il Tempo",
"Collegio di Musica Sacra", "Musicae Antique Collegium Varsoviense", "Klub
Świętego Ludwika" , "Ars Cantus", (projekt - Musica Rediviva - utrwalony na
płycie CD Accord), z klawesynistą niemieckim Aleksandrem Grychtolikiem. Obecnie
występuje jako członek zespołu muzyki dawnej "Umraculum".
JOLANTA KAUFMAN - sopran
Ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof.
Ireny Winiarskiej, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Debiutowała jako solistka podczas
III Międzynarodowego Festiwalu Chórów Chłopięcych w Poznańskiej Filharmonii w lutym
1983 roku. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie.
Specjalizuje się w wykonawstwie dzieł oratoryjnych i kantat. Prowadzi działalność
koncertową na terenie całego kraju, popularyzując dzieła kompozytorów polskich i
obcych: od francuskiego i angielskiego baroku, aż po kompozycje współczesne. Brała
udział w licznych zagranicznych turnée po krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych,
Kanadzie i Australii. Dokonała nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, wykonując
m. in.: pieśni Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki, utwory sakralne kompozytorów
polskich, pieśni starocerkiewne, Missa Brevis Josefa Haydna oraz najpiękniejsze polskie
kolędy. Od lat zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Prowadzi zajęcia
emisji głosu w chórze akademickim Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, kierowanym
przez wybitnego organistę i dyrygenta, Michała Dąbrowskiego.
MICHAŁ DĄBROWSKI - organy
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego oraz Wydział Instrumentalny w klasie organów
prof. Józefa Serafina w warszawskiej PWSM. Uczestniczył w międzynarodowych konkursach
organowych w Chartres i Pradze. Od 1979 r. kieruje Chórem Akademickim SGGW, a od 1983 r.
równolegle pełni obowiązki organisty Kościoła św. Krzyża, skąd w każdą
niedzielę Polskie Radio transmituje msze święte. W latach 1982-2005 związany był
współpracą artystyczną ze znakomitą polską śpiewaczką Stefanią Woytowicz. Jest
organizatorem spotkań chórów pod nazwą "Cantate Domino", sprawuje również
kierownictwo muzyczne cyklu koncertów "Musica Sacra" w Kościele św. Krzyża. Od
października 2000 r. wykłada w Akademii Muzycznej w Warszawie i Białymstoku
improwizację organową i grę liturgiczną. Koncertuje w kraju i za granicą. Jako
organista i dyrygent dokonał nagrań płytowych, radiowych, telewizyjnych i filmowych.
ROSTISŁAW WYGRANIENKO - organy
Ur. w 1978 r. w Symferopolu (Ukraina). Ukończył Narodowe Liceum Muzyczne w Mińsku na
Białorusi (dyplom z wyróżnieniem w zakresie fortepianu, teorii muzycznej i organów),
po czym w latach 1996 - 98 studiował fortepian w Białoruskiej Akademii Muzycznej
(klasa prof. L. Juszkiewicza). W czasie pobytu na Białorusi był stypendystą
Ministerstwa Kultury oraz Fundacji Prezydenckiej za wybitne osiągnięcia artystyczne,
stypendystą fundacji ,,Nowe Imiona", a w 1997 r. na Krajowym Konkursie Pianistycznym
im. R. Schumanna został laureatem II nagrody. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F.
Chopina w Warszawie (dyplom magisterski z oceną celującą), gdzie w latach 1998 - 2003
studiował w klasie organów prof. J. Grubicha, będąc stypendystą Rządu Polskiego
oraz, trzykrotnie, Fundacji im. Stefana Batorego. Występuje na prestiżowych festiwalach
międzynarodowych w wielu krajach Europy. Współpracuje z wybitnymi wokalistami,
instrumentalistami oraz zespołami (Małgorzata Armanowska, Piotr Łykowski, Elżbieta
Pańko, Michail Ryssov, Krystyna Szostek-Radkowa, orkiestra symfoniczna Filharmonii
Lubelskiej, Białoruska Narodowa Orkiestra Kameralna itd.), zajmuje się również
kameralistyką fortepianową oraz korepetycją operową. Kształcił się na kursach u
wielu znakomitych artystów, m.in. u J. Gefferta, J. Gembalskiego, B. Haasa, M.
Haselböcka, E. Krappa, O. Latry, J. Laukvika, E. Picht-Axenfeld, Ch. Stembridge, K.
Tausch, M. Toporowskiego. W swoim dorobku posiada także prace wydane drukiem z dziedziny
historii muzyki i wykonawstwa muzycznego, liczne nagrania telewizyjne i radiowe (również
dla Radia Watykańskiego). Ma doświadczenie w reperacji zabytkowych organów; pracuje
aktualnie nad monografią o historii organów na Białorusi. Od roku 2000 jest solistą
Lwowskiego Domu Muzyki Organowej oraz członkiem Ogólnoukraińskiego Stowarzyszenia
Organistów i Organmistrzów. Współpracuje również z Estradą Młodzieżową
Filharmonii Narodowej w Warszawie. W r. 2001 został laureatem Trzeciej, a w r. 2002 -
Pierwszej nagrody (Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska) w Konkursie Organowym na XIII i XIV
Międzynarodowym Festiwalu im. St. Ormińskiego w Rumi. W 2003 r. zdobył Pierwszą
nagrodę (oraz "Prix de l'Etat du Valais") na II Międzynarodowym Konkursie
Organowym w Saint-Maurice (Szwajcaria). Był członkiem jury na Konkursie Dawnej Polskiej
Muzyki Organowej w Legnicy (w ramach XIX festiwalu "Legnickie Conversatorium
Organowe", 2004).
GRAŻYNA NITA - sopran
Urodziła się w Warszawie. Studia wokalne ukończyła w bydgoskiej Akademii Muzycznej.
Już podczas studiów śpiewała takie partie, jak: Zuzanna w Weselu Figara, I Dama w
Czarodziejskim flecie Mozarta, Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce Glucka oraz Adela w Zemście
nietoperza Straussa. Ukończyła kursy mistrzowskie prowadzone przez tej klasy artystów,
co: Fedora Barbieri, Helena Łazarska i Andrzej Orłowicz. W sezonie 2002/2003 śpiewała
na deskach Opery na Zamku w Szczecinie, gdzie zrealizowała m.in. partie: Frasquity w
Carmen Bizeta, Chawy w Skrzypku na dachu Bocka, Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta
oraz jedną z głównych partii - Sekretarki Zosi - w światowym prawykonaniu opery I
co wy na to. czyli cierpienia nowego Pirandella Alicji Gronau. Współpracuje z Teatrem
Muzycznym w Lublinie. Wielokrotnie śpiewała na estradzie Filharmonii Pomorskiej w
Bydgoszczy, m.in. w Gali Sylwestrowej 2002. Obecnie postaje pod opieką wokalną
Małgorzaty i Janusza Ratajczaków.
KRZYSZTOF
DEKAŃSKI - bas - baryton
Edukację muzyczną rozpoczął PSM I i II st. w Inowrocławiu w klasie akordeonu ,
następnie oboju, a dyplom w klasie śpiewu dr. Janusza
Ratajczaka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Warszatat wokalny kształcił
na wielu kursach mistrzowskich u wybitnych pedagogów śpiewu m.in. prof. Rszarda
Karczykowskiego, prof. Urszuli Trawińskiej - Moroz czy na kursach Bach Academie prof.
Arnolda Rylinga. Wspópracuje z agencją artystyczną Pro Musica we Wrocławiu, Festiwalem
operowym D'art Lirique w Aix - en - Provance. W ostatnich latach jest związany z
Zespołem śpiewaków Miasta Katowic" Camerata Silesia", wykonując głównie
muzykę kompozytorów współczesnych, jak i muzykę dawną. Aktualnie artysta Filharmonii
Krakowskiej. Występował na festiwalu "Gaude Mater" w Częstochowie,
"Muzyki polskiej " we Wrocławiu, Festival D'art lirique w Aix - en - Provance
we Francji. Koncertował w Polsce, Niemczech i Francji.
MAŁGORZATA RATAJCZAK - mezzosopran
Urodziła się w Szczecinku. W 1989r ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w konkursie im. S.
Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990r na Międzynarodowym Uczelnianym Konkursie Wokalnym we
Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie
arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu.
W roku 1994 uzyskała wyróżnienie przez dwie nagrody specjalne w Konkursie im. A. Didura
w Bytomiu. Przez długi czas była pod opieką wokalną słynnej śpiewaczki i reżysera
Marii Fołtyn, a w późniejszym czasie u wspaniałego tenora i pedagoga Romana Węgrzyna.
W maju 2001 r. brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę
Fiorenzą Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny w Trubadurze (
zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenach Hagi i
Bydgoszczy). Ostatnio jej Amneris określono jako rewelację wieczoru na premierze Aidy w
Operze Śląskiej. W sierpniu 2003r brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim
prowadzonym przez prof.Ryszarda Karczykowskiego. Małgorzata Ratajczak z powodzeniem
koncertowała w wielu krajach Europy , m.in. Austrii, Niemczech, Białorusi,Holandii i
Belgii.
Od roku 1988 jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracuje również z innymi
teatrami operowymi w kraju. W repertuarze swoim posiada partie operowe, operetkowe,
musicalowe i oratoryjno-kantatowe oraz duży zasób utworów pieśniarskich. Wyróżnić
tu można między innymi: Carmen w Carmen G. Bizeta, Azucena w Trubadurze G. Verdiego,
Amneris w Aidzie G. Verdiego, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze S. Moniuszki,
Fenena w Nabucco G. Verdiego, Magdalena w Rigoletto G. Verdiego, Suzzuki w Madame Butterfy
G. Pucciniego, Czipra w Baronie cygańskim J. Strausa, Eliza w My fair lady A. Loevego,
Nicklaus w Opowieściach Hoffmana J. Offenbacha . Z repertuaru oratoryjno-kantatowego
wyszczególnić można partie altowe w Requiem G. Verdiego i W.A. Mozarta w Stabat Mater
K. Szymanowskiego oraz w Mesjaszu G.F.Haendla.
JANUSZ RATAJCZAK - tenor
Urodził się w Szczecinku. Swoją działalność muzyczną rozpoczął w chórze ,,De
profundis''. Już w roku 1983 zdobył I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim
- Kudowa - Zdrój' 83. W latach 1983 - 89 studiował na Wydziale Wokalno - Aktorskim
Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Po studiach wokalnych kształcił się jeszcze u
wybitnego polskiego tenora Romana Węgrzyna. Janusz Ratajczak debiutował na scenie
operowej będąc studentem V roku. Odbyło się to dnia 02.02.88 r. w premierowym
spektaklu opery S. Moniuszki ,, Flis'', gdzie wykonywał partię głównego bohatera -
Franka. Od tego momentu artysta jest stałym solistą Opery ,,Nova'' w Bydgoszczy. W swoim
dorobku artystycznym posiada około 40 ról operowo - operetkowych, w tym 27
pierwszoplanowych. Wśród nich wyróżnić tu można takie role jak: Faust w operze
,,Mefistofeles'' A. Boito , Stefan w operze
,,Straszny Dwór'' S. Moniuszki, Cavaradossi w operze "Tosca" G.Pucciniego,
Ismael w operze ,,Nabucco'' G. Verdiego, czy też Leński w operze "Eugeniusz Oniegin''
P. Czajkowskiego. Z dużym powodzeniem artysta wykonuje także role operetkowe, takie jak
m.in.: Barinkay w,, Baronie cygańskim'' J. Straussa, Carewicz w,, Carewiczu'' F. Lehara ,
Sou Chong w ,, Krainie uśmiechu'' F. Lehara oraz Alfred w ,,Zemscie nietoperza'' J.
Straussa. W sezonie artystycznym 98/99 Janusz Ratajczak zaśpiewał rolę Alfreda w,,
Traviacie'' G. Verdiego i Don Josego w ,,Carmen'' G. Bizeta w premierowych spektaklach w
reżyserii amerykańskiego twórcy Bodo Igesa. Rola Don Josego została uwieńczona
nagrodą dziennikarzy ,,Złota Maska 2000''. Ważnym osiągnięciem solisty jest również
partia Manrica w operze G. Verdiego ,,Trubadur'', wykonana pod dyrekcją niemieckiego
dyrygenta Lukasa Beikirchera. Z dużym uznaniem krytyki spotkała się także rola
Hrabiego Tassila z operetki ,,Hrabina Marica'' I. Kalmana , którą artysta wykonał
podczas inauguracji X Festiwalu Operowego w Bydgoszczy. Za kreację tą śpiewak otrzymał
nominację do nagrody "Złota Maska". Janusz Ratajczak współpracuje również
z innymi teatrami w kraju. Zaliczyć do nich należy: Operę Bałtycką w Gdańsku, Operę
na Zamku w Szczecinie, Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Operetkę Śląską w Gliwicach,
Teatr Muzyczny w Poznaniu i Operę Krakowską. Artysta dał się również poznać poza
granicami kraju . Występował w Niemczech , Belgii, Francji, Danii, Holandii, Luxemburgu,
Austrii i we Włoszech . Podczas licznych występów zaprezentował tam m.in. takie role
jak: Caramello z operetki ,,Noc w Wenecji'' J. Straussa, Ismael z opery,, Nabucco'' G.
Verdiego, Jan z operetki ,,Student Żebrak'' K. Milockera, Peter Iwanow z opery,,Car i
Cieśla'' A. Lortzinga i Stanisław z operetki ,,Ptasznik z Tyrolu'' K. Zellera. Janusz
Ratajczak od roku 1991 prowadzi także działalność pedagogiczną . W roku 2000 uzyskał
kwalifikacje I st. w dziedzinie sztuki muzycznej z zakresu wokalistyki. Jest nauczycielem
śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. w Inowrocławiu.
Chór Kameralny "ASTROLABIUM"
Chór "Astrolabium" został założony jesienią 1999 roku. Od momentu powstania
zespołem kieruje Kinga Litowska, a tworzą go uczniowie szkół średnich, studenci oraz
w przeważającej części osoby pracujące zawodowo: nauczyciele, naukowcy, artyści,
informatycy, ekonomiści, prawnicy. Przez dwa lata chór działał przy Duszpasterstwie
Akademickim oo. Jezuitów, a od września 2003 roku rozwija się pod patronatem Wyższej
Szkoły Bankowej w Toruniu. Zespół chętnie uczestniczy w konkursach regionalnych, a
także ogólnopolskich i międzynarodowych. Do najważniejszych osiągnięć artystycznych
chóru należy II nagroda ex-aequo na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Neuchatel w
Szwajcarii (2006), nagroda Grand Prix na Ogólnopolskim Turnieju "Legnica Cantat"
(2005), I nagroda im. H. Karlińskiego w 2003 oraz II nagroda w 2002 w tymże konkursie, a
także II nagroda na VII Międzynarodowych Recitalach Chóralnych "Hora Cantavi" w
Suwałkach oraz nagroda dyrektora Programu II Polskiego Radia za najlepsze wykonanie
utworu polskiego kompozytora ("Ludu mój, ludu" M. Bembinowa). W 2005 roku chór
wziął udział w VII Międzynarodowym Festiwalu Chórów Uniwersyteckich "Universitas
Cantat" w Poznaniu. Jako laureat Grand Prix "Legnica Cantat" wystąpił w cyklu
"Wieczorne koncerty w konkatedrze" towarzyszącym VIII edycji "Hora Cantavi" w
Suwałkach. Ponadto "Astrolabium" dwukrotnie gościło na Ogólnopolskim Festiwalu
Chórów Akademickich "Barbórka" we Wrocławiu w 2003 i 2005 r. . Chór aktywnie
uczestniczy w życiu uczelni, zapewniając oprawę muzyczną najważniejszych
uroczystości akademickich. W ciągu pięciu lat działalności zespół wystąpił w
ponad 60 koncertach a'capella, a także w większych przedsięwzięciach
wokalno-instrumentalnych w kraju i za granicą; m.in. dwukrotnie koncertował w Leiden w
Holandii (w 2000 i w 2004 r.). Współpracował z Toruńską Orkiestrą Kameralną,
Chórem Wydziału Teologicznego UMK "Tibi Domine", a ostatnio również z Chórem
Kameralnym UAM pod dyr. Krzysztofa Szydzisza. W różnorodnym repertuarze chóru znaleźć
można utwory a' cappella należące do muzyki dawnej i współczesnej, kompozycje o
charakterze religijnym, ludowym, chóralne opracowania muzyki rozrywkowej oraz wielkie
formy wokalno-instrumentalne, w tym: "Carmina Burana" C. Orffa i
"Requiem" W.A. Mozarta. Jednakże najważniejsze miejsce zajmują współczesne
kompozycje polskie, których popularyzowanie jest głównym celem artystycznym zespołu.
Zespół Wokalny PRO ARTE
Zespół działa pod dyrekcją Anny Drogowskiej. Geneza zespołu sięga roku 2000, gdy w
ramach obchodów Roku Bachowskiego zorganizowano koncert z chorałami J.S. Bacha w
wykonaniu członków Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego PRO ARTE. Kontynuacja
zorganizowanej działalności śpiewaczej zespołu została podjęta w listopadzie 2002
r.. Członkowie zespołu to m.in. pedagodzy, absolwenci i uczniowie inowrocławskiej
Szkoły Muzycznej. Repertuar chóru obejmuje twórczość wszystkich epok począwszy od
renesansu do współczesności, wraz z utworami twórców młodego pokolenia, do których
należą coraz bardziej znani kompozytorzy z naszego regionu - A. Brejza i M.
Kopczyński. Zespół licznie koncertuje, m.in. w Inowrocławiu, Bydgoszczy i Toruniu.
Zespół dwukrotnie wystąpił podczas radiowej transmisji mszy św. z bazyliki p.w. Św.
Krzyża w Warszawie w I Programie PR. W tym roku otrzymał nominację w plebiscycie
nagród ANIOŁY w kategorii URIEL - przyjaciel nauki i kultury.
MICHAŁ NESTEROWICZ - dyrygent
W opinii wielu znakomitości świata muzycznego uznawany za najbardziej interesującą
osobowość artystyczną ostatnich lat. Studiował skrzypce oraz dyrygenturę w Akademii
Muzycznej we Wrocławiu. Jest laureatem VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im.
Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz zdobywcą nagrody Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia w Katowicach dla Najlepszego Polskiego Dyrygenta. Koncertuje w kraju i za
granicą dyrygując takimi orkiestrami jak: Sinfonia Varsovia, Orkiestra Symfoniczna
Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska
Orkiestra Radiowa. Występuje z orkiestrami niemal wszystkich polskich filharmonii oraz
orkiestrami kameralnymi, m.in. Sinfonietta Cracovia, Polska Filharmonia Kameralna. Od roku
2000 współpracuje z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem. Dokonał wielu nagrań dla
Polskiego Radia i Telewizji oraz wytwórni płytowych w kraju i za granicą. W swym
dorobku posiada dwanaście CD, w tym liczne nagrania muzyki filmowej i teatralnej. Jest
stypendystą fundacji "Crescendum est Polonia". Nominowany do nagrody
"Paszporty Polityki" za rok 2000. W plebiscycie Gazety Wyborczej 2001 roku
został wybrany do "Klasycznej Piątki XXI Wieku".
Od 2004 roku jest dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a od roku 2005
Inowrocławskiej Orkiestry Symfonicznej Pro Arte.
Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna
"Pro Arte"
Powstała w październiku 2001 roku pod patronatem Inowrocławskiego Towarzystwa
Muzycznego "Pro Arte". Tworzą ją muzycy związani ze środowiskiem
inowrocławskiej szkoły muzycznej - pedagodzy, absolwenci oraz artyści zaprzyjaźnieni z
tą instytucją. Kierownikiem orkiestry jest Jacek Kaczor - skrzypek Filharmonii
Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz pedagog PSM I i II st. w
Inowrocławiu. Repertuar orkiestry obejmuje muzykę rożnych epok. Z powodzeniem
prezentuje się ona w muzyce filmowej i musicalowej. Koncertowała pod batutą Zygmunta
Rycherta i Sławomira Chrzanowskiego. Towarzyszyła tak znakomitym artystom jak: Wiesław
Ochman, Krzysztof Jakowicz, Waldemar Malicki, Jacek Laszczkowski, Joanna Cortes, Jagna
Jędrzyńska, Konstanty Andrzej Kulka, Tatiana Szebanowa. Od chwili powstania orkiestra
podjęła stałą współpracę z Michałem Nesterowiczem, reprezentującym najmłodsze
pokolenie polskich dyrygentów. Mariaż ten owocuje ciągłym podejmowaniem nowych wyzwań
artystycznych, nie tylko na gruncie muzyki klasycznej.
Do niezwykle udanych przedsięwzięć w roku 2003 należał wspólny koncert z zespołem
"Skaldowie". Rok 2004 to cykl koncertów promujących najnowszy projekt muzyczny
Grzegorza Turnaua, zatytułowany "Metaxu, czyli dialog bez końca...". Artysta
zaprosił orkiestrę do udziału w autorskim koncercie podczas Przeglądu Piosenki
Aktorskiej we Wrocławiu oraz w 40. Jubileuszowym Studenckim Festiwalu Piosenki pt. "20
lat tutaj jestem" w Krakowie, transmitowanym na żywo przez II Program TVP.
Współpraca orkiestry z Grzegorzem Turnauem pod dyr. Michała Nesterowicza utrwalona
została przez firmę fonograficzna POMATON EMI w postaci płyty CD.
W czerwcu 2004 roku występ Inowrocławskiej Orkiestry Symfonicznej "Pro Arte" z
zespołem "Raz, dwa, trzy" pod dyr. Michała Nesterowicza uświetnił Jubileusz
15-lecia Gazety Wyborczej w Warszawie. Orkiestra współpracuje z "piwnicą pod
Baranami", gdzie występowała również podczas obchodzonego w tym roku jej jubileuszu.
Aleksandra Brejza - kompozytorka
|